søndag 17. november 2013

The Settlers Cupcakes

I kveld er det spillekveld her i gården, og da passer det jo ypperlig med et spiselig spill ved siden av. Derfor har jeg i dag laget "The Settlers of Catan" cupcake-kake. 



Jeg ble inspirert av Nerdy Nummies på Youtube - anbefaler virkelig å sjekke ut kanalen hennes. Utrolig mange kule ideer, fremført på en morsom måte! Det er selve ideen om å lage Settlers kake, samt tømmerstokkene og vannet jeg har tatt fra hennes versjon - resten har jeg laget min egen vri på. Men vel verdt å sjekke ut hennes versjon også!

Dette trenger du:
Cupcakes og frosting
Diverse konditorfarger
Eventuelt blått sukker
Karamell
Lakris
Hvit sjokolade
En oreokjeks
Diverse tipper og sprøyteposer
Biler - juletilbehør (grønne juletrær)
Popcorn
Saltstenger
Spaghetti
Knust kjeks
Sytråd
Eventuelt svart kakestrø
Tannpirkere

Spillet har 37 brikker. 18 vann, 4 korn, 4 skog, 4 beitemark for sau, 3 leire, 3 fjell og 1 ørken. Jeg skal nå ta for meg en og en brikke, og vise fremgangsmåten. Du må altså ha 37 cupcakes, så med mindre du planlegger en stor fest ville jeg anbefalt å lage minicupcakes. Jeg har brukt denne oppskriften på cupcakes, og en omgang kremosttopping etter denne oppskriften:

75 gram romtemperert smør
125 gram kremost
200 gram melis

Smør og kremost mikses til det er fluffy, og melis blandes inn.

Dette holder til å dekke alle cupcakesene - så du må dele kremen opp. Farg litt under halvparten blå, og fordel resten i 5 skåler der en av dem skal forbli hvit. Jeg har brukt disse fargene:



Jeg har også brukt svart.

VANN (18 stk):

Jeg har brukt fargen "Royal Blue" og sprøyta på, jeg valgte å dyppe de i blått sukker - så var ikke så nøye med hvordan det så ut. Blått sukker har jeg laget ved å blande blå konditorfarge med vanlig sukker. Spar litt av den blå frostingen til skogbrikka.




ØRKEN (1 stk):



For å lage røveren har jeg brukt  "kick" lakris - den får du også bruk for til flere av de andre brikkene.

Form en kjegle, og plasser en kule på toppen - som dette:


For å lage selve ørkenbrikka smører du et tynt lag hvit krem på, dette er kun for at karamellen som skal forestille sanden skal feste seg - så du trenger ikke mye. Kjevle deretter ut karamellen, du kan feks bruke de du finner i smågodt-seksjonen, dersom den er hard kan du kjøre den noen sekunder i mikroen. Kjevle den nokså tynn, skjær ut en sirkel som er litt større en cupcaken og legg den på. Stryk den fast under kantene på cupcaken.


KORN (4 stk):




Jeg har brukt fargen "Golden Yellow" og kremen ble tatt på med skjea så det ble en fin klatt på. Deretter ble hveten lagt på. 


For å lage hveten knekker du spaghetti i ønskelig lengde, og binder det sammen med sytråd. Deretter dypper du endene i smeltet hvit sjokolade, og ruller de i en knust kjeks. Det er ikke så nøye hva slags kjeks du bruker, så lenge den er lys.


SKOG (4 stk):



Farg kremen med "Kelly Green" og ta den på med skjea. Deretter plasserer du et grønt juletre på den ene siden av cupcaken. Brekk små biter av saltstengene, legg to i frostingen og en tredje oppå de to andre. Bruk eventuelt smeltet sjokolade som lim. Ta litt av den blå frostingen i en sprøytepose, klipp et lite hull og lag en elv.


BEITEMARK FOR SAU (4 stk):



Farg kremen i fargen "Leaf Green". For å lage grasset slik som på bildet trenger du en slik tip:

Kremostkrem kan være litt rennende, og vanskelig å få til å holde seg i grassform. Derfor blandet jeg inn 4 ss ekstra melis, før jeg sprøyta det på. Det funka kjempefint! 



For å lage grasset: Hold tippen rett over cupcaken, klem - løft opp til ønsket høyde og slipp.



Sauene er laget av popcorn, sjokolade og lakris. Finn 4 store popcorn, som tåler litt vekt på den ene siden, og legg dem til side. Ansiktene kan du lage ved å trille kuler av kick-lakrisen, og trykke dem flate. De festes på popcornet ved hjelp av smeltet sjokolade.


For å lage øynene finner du frem oreo-kjeksen og en sprøytetipp med rundt hull. Stikk ut øyne fra den hvite kremen, og klem de flate på lakrishodet. Bruk litt svart sjokolade til pupiller og bruk en tannstikker for å lage et hvitsjokolade-smil. Klem av små biter popcorn til ører, som festes med sjokolade på toppen av hodet.

Se på denne søte sauefamilien:


FJELL (3 stk):



Her brukes også den hvite kremen, før hele cupcaken dyppes i svart kakestrø som symboliserer stein. Dersom du ikke har svart kakestrø kan du farge frostingen svart i stedet.



Deretter settes fjellet på. Dette lages ved å blande litt svart farge i smeltet hvit sjokolade for å få den grå - men vær forsiktig! Man skal egentlig bruke oljebaserte konditorfarger når man farger sjokolade, men siden det er snakk om så lite vil det allikevel gå bra i dette tilfellet. Dersom du bruker for mye vil sjokoladen klumpe seg helt til. Den grå sjokoladen fylles i hjørnet på en plastikkpose, til ønsket høyde - og henges til tørk. Legg den i fryseren dersom du ønsker at den skal stivne fortere. Når den er helt stivnet kan du male litt snø på toppen med hvit sjokolade, bruk pensel eller tannpirker.

LEIRE (3 stk):


Farg kremen med "Copper", og bruk skjea til å smøre utover. Legg på leireklumper, som lages slik:

Farg hvit sjokolade rød og orange, her skal vi bruke såpass mye at det er lurt å bruke oljebasert farge. De heter candycolor, og ser slik ut:


Farg sjokoladen til den ser leirete ut, og dypp lakrisrektanglene i. La de avkjøle i fryser, før du dypper dem en gang til. Legg dem i fryseren igjen, til de er tørre - og plasser dem på kremen.


Det var alle de forskjellige delene. Så da gjenstår det bare å sette det sammen. Jeg dekte et stort fat med sølvpapir, da rosa blomstermønster ikke passa så godt inn ;) Her er noen bilder av resultatet:






2 kommentarer: