lørdag 23. februar 2013

Elegant sanghefte til bryllup

Lørdag igjen!

Forrige helg viste jeg dere noen bilder fra bryllupet

I dag skal jeg vise dere hvordan dere kan lage heftet med meny, sanger og gjestebeskrivelser. Det er en ting man fort kan tenke på som ikke så viktig, men skal jeg være helt ærlig synes jeg A4 store hefter med ark i forskjellige farger trekker ned et ellers elegant oppdekket bord. 


Dette trenger du:
- Vanlige A4-ark
- Hobbykartong, feks disse
- Transparente ark, fåes kjøpt på Panduro

- Stiftemaskin
- Printer
- Saks eller papirkutter

Det første du gjør er å lage et dokument med alt du vil skal være i heftet, vi hadde tre spalter på et liggende A4-ark.  Vi hadde en spalte med meny, en med bordvers og maange med en liten beskrivelse av hver gjest. 

Deretter kopierer du ut så mange som du har gjester, og kutter dem. Husk forresten at du må endre på margene, slik at teksten kommer i midten på alle tre bitene, når du klipper dem ut.

Deretter lager du en forside av transparent ark, i samme format som innholdet i heftet - altså tre spalter på et liggende A4-ark. De jeg la link til, som du får kjøpt på Panduro, kan skrives ut på. Så vi lagde en liten logo med navn, dato og to hjerter som vi skrev ut på arkene og la oppå de andre arkene.


Deretter kutter du ut farget kartong, i samme bredde som de andre arkene, men noen cm lengre. Legg kartongen oppå forsiden av heftet, stift den fast helt i toppen og brett den rundt. Klipp til slutt av kartongen i bunnen hvis den er lengre enn resten av heftet. Da får du en liten kant på toppen på forsiden og en pen bakside. 


Tipset til denne fremgangsmåten fikk jeg faktisk av min kjære Pappa :)

Ferdig!

Dette kostet 60 hefter:
2 pk transparente ark à 59 kr = 118 kr
5 ark hobykartong à 14 kr = 70 kr
Vanlige A4-ark og stifter har man gjerne liggende og koster ikke stort, så 60 hefter ble ca 188 kr, altså ca 3 kr pr hefte.

Til slutt vil jeg bare minne om at jeg har en Give Away her på bloggen. Er du følger er du med i trekningen av en kortholder.

God helg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar