lørdag 29. november 2014

Sukkerlykter

Mannen min og jeg er ungdomsledere i menigheten vi går i, og i går hadde vi ungdomsmøte. Og der hadde noen pynta så fint til jul, blant annet med slike sukkerlykter som jeg skal vise dere idag. 



Jeg synes de var utrolig fine, og fikk assosiasjoner til snølyktene jeg og venninnene mine lagde ute da vi var barn. De passer også perfekt nå som julen nærmer seg. Prinsippet er egentlig akkurat det samme som når man lager sukkerkant på glass, og du trenger bare 3 ting - et egg, sukker og et syltetøyglass eller lignende.





Skill egget, og ha eggehviten oppi krukka du skal bruke. Snurr og vend på krukka til du har dekt hele. For mindre gris kan det også være lurt å ha et lokk, eller noe å holde over glasset. Ellers fungerer også presisjon veldig bra ;) Hell ut det overflødige, en eggehvite holder til flere glass. 


Så har du oppi litt sukker i glasset, og snur rundt på det til du har dekt hele innsiden.


Sett det oppned og la det tørke noen timer (hvis du gidder, jeg er alt for utålmodig for sånt) Også er det bare å pynte det, hvis du vil :)


Det går også an å bruke vanlige drikkeglass




En krukke av et eller annet slag har vel alle stående, og et egg og litt sukker koster ikke all verdens. Derfor kommer dette bidraget inn i kategorien "Under 25" for en liten fornying i hjemmet.

Jeg fikk inn et ønske om å vise hvordan man kan dekorere julekuler, feks med bilder. Det må jeg jo få til, men det får nok vente til eksamenspeset er over - men selvfølgelig i god nok tid til at dere kan rekke og lage til denne julen. Det er veldig inspirerende når dere lesere tar kontakt og sier hva dere vil se, så det må dere gjerne fortsette med. Legg igjen en kommentar på et av innleggene, eller kontakt meg ved å trykke på en av knappene oppe til høyre i menyen her på siden. 

Det var dagens bidrag til lagelørdag. Kom gjerne innom neste uke for å se hva jeg har finni på da! :) God uke så lenge!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar