lørdag 8. juni 2013

Nytt trekk til gamle lampeskjermer

Denne lørdagen skal jeg vise dere hvordan man kan gi gamle lamper nytt liv. Jeg er lært opp av min kjære Bestemor, og vil dele fremgangsmåten med dere.

Du trenger naturligvis en lampe, et tynt stoff, et nokså bredt pyntebånd, saks, nål og tråd.

Først klipper du av stoffet på lampeskjermen, men lar stoffet rundt toppen og bunnen bli igjen. Dette skal brukes til å sy fast det nye stoffet på.






























Mål høyden og rundt den største delen av lampeskjermen, hos meg er det den midterste ringen. Legg til sømrom og klipp ut et stykke med disse målene. Legg rette mot rette, og sy igjen langsiden. Vreng og "kle på" lampeskjermen.

Nå vil du ha for mye stoff øverst og nederst på lampa. Her må du da lage så mange folder som trengs, slik at stoffet sitter stramt hele veien. 

Så syr du toppen og bunnen fast i det stoffet vi lot være igjen i begynnelsen. Du trenger ikke å sy pene sting, for vi skal sy bånd over etterpå. Stoffet kan skli litt ned mens du syr, så pass på å dra litt i det underveis - slik at ikke stoffet henger på midten.


Da er det tid for å sy båndet over for å skjule kråkestingene våre :) Gjør dette på den måten som blir penest for det båndet du bruker. 

Jeg brukte blondebånd som jeg sydde sammen med en liten stripe av stoffet jeg brukte på lampa, fordi båndet ikke var langt nok til å dekke over hele sårkanten. Jeg fant ut at det peneste ble å sy stingene mellom hullene i blonden, for da syntes det ikke.


Nå er du ferdig, og det er bare å feste lampeskjermen tilbake på lampa.




Det var ukens bidrag til lagelørdag, ha en fin helg videre!








1 kommentar: