lørdag 14. mars 2015

Langreist Knaggrekke

Jeg studerer til å bli byggingeniør, og en av oppgavene våre nå er å analysere et boligområde i Grimstad. Gruppa mi og jeg var ute på befaring, og gikk nede ved vannet da jeg fikk øye på en flott planke som lå i vannkanten. Jeg plukket den med meg, og snart kom en på gruppa mi med enda en planke og spurte om det var sånne jeg ville ha. Fantastisk tenkte jeg, og grua meg litt til bussturen. Jeg skulle nemlig rett fra skolen med buss til Oslo for konferanse med deltidsjobben, og hadde ikke tid til å dra hjemom med plankene først. Så med plankene under armen og trillekofferten i andre handa kom jeg meg på bussen, og plankene var med på vandring gjennom Oslos travle gater, konferansen med jobben, på restauranten etterpå og togturen hjem til mine foreldre. Folk kikka nok litt rart, og de jeg var med lurte fælt på hva jeg skulle med de gamle plankene. Men det var definitivt verd det, for hva gjør man vel ikke for litt flott drivved? Du lurer kanskje også hva prosjektet med de gamle plankene er? Eller du har kanskje skjønt det av tittelen på blogginnlegget, den ene planken, den gruppemedlemmet mitt fant, skulle bli en knaggrekke. 



Skuffeknottene var jeg og kjøpte i Tønsberg i dag, og jeg var så heldig og finne en butikk med halv pris på dem - så de kosta 19 kroner stykket. Røverkjøp! :) Litt Mix og Match er alltid bra, og jeg fant til slutt fem stykker jeg synes var fine og passa bra sammen. Litt røft, men samtidig litt romantisk - akkurat slik jeg liker det! 

Så fant jeg frem blyant og kalkulator og satte merker på hvor jeg ville ha knottene.



Så brukte jeg et bor, med størrelse 5, og boret meg gjennom planken.



Deretter tredde jeg på en mutter på knotten, slik at den sto litt ut fra planken og festet den med muttere på baksiden av planken igjen. Her kan det hende du må til med baufil for at ikke endene på knottene skal stikke for langt ut.



Og det var faktisk alt!





Men du må jo selvfølgelig henge den opp på et passende sted. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke den til jakker eller smykker, eller vesker kanskje? Får finne ut av det når jeg kommer hjem i morgen. Lurer på om folk vil se like rart når knaggene er festet på ;) Skal oppdatere med bilde når jeg har bestemt meg!

Jeg kjøpte knaggene til 19 kroner stykket, og 5 av dem blir 195 kroner, og du finner også enda billigere knotter på for eksempel Søstrene Grene. Drivved er jo gratis og dermed kommer denne fornyingen i hjemmet i kategorien "Under 100".

Det var dagens bidrag til Lagelørdag, håper du kommer innom neste lørdag for et nytt bidrag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar