lørdag 18. februar 2012

Lage-Lørdag!

Jeg er ved nytt mot, og har derfor tenkt å starte en ny greie her på bloggen for å gi meg sjøl et spark i baken;) Nemlig:


Hver lørdag fremover skal jeg legge ut noe jeg har laget, enten det er noe jeg har sydd, bakt, malt, noe jeg har laget til bryllupet - eller noe helt annet. Så i dag starter vi med 
Hjemmesydd penal!

Dette trenger du:
- Innerstoff, jeg brukte voksduk
- Yttterstoff
- Platevatt eller lignende, men det trengs ikke.
- Glidelås
- Litt bånd
Dette gjør du:
Jeg liker pennalene mine brede og korte, slik at det kun er plass til en blyant i lengden, men mange i bredden;) Så denne oppskriften er et slikt pennal, hvis du heller vil ha det langt og smalt får du bare endre litt på målene;)
Klipp ut stoffet du skal ha innerst, i midten og ytterst. Alle tre skal måle: 20x20 cm
Legg innerstoffet med rettsiden ned, platevatten oppå og ytterstoffet med rettsiden opp. Så fester du skråbånd på to parallelle sider av kvadratet. 
(Grunnen til at det er en rektangel på bildet er at jeg prøvde meg litt frem, og da ble det litt for langt så gjorde det mindre på slutten.) 
Sy skråbåndet fast på begge sider.
 Da skal det se ca slik ut:
 Fest glidelåsen i kantene på skråbåndet, som vist på bildet, og sy den fast.

 Vreng hele arbeidet, og sy igjen på kortsidene. Pass på at glidelåshodet, eller hva jeg skal kalle det, ligger godt innenfor de to kantene. Slik at du ikke syr over den og knekker nåla, eller syr den utenfor og ikke kan lukke glidelåsen;) 
Hvis du vil kan du bruke litt skråbånd eller stoff til å skjule "sårkanten", men det er egentlig ikke nødvendig. Er ikke så ofte du ser der uansett;) 

 Når du er ferdig er det egentlig bare å vrenge det rundt igjen, feste litt bånd i glidelåsen. Og TADAA, du har et nytt penal! 
 Beklager litt dårlige bilder. Kameraet mitt er litt tullete så måtte bruke mobilen, og den tar ikke så gode bilder i det elendige(!) lyset vi har her i huset.

Så det var ukens bidrag til lage-lørdag! Håper du følger med neste uke!
God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar