lørdag 26. mai 2012

Hvordan sy en vimpelrekke



Da er det lørdag igjen, som betyr nytt bidrag til
Denne gangen har jeg laget en vimpelrekke som det står velkommen på. Den ble laget for å henges opp ved inngangen til festlokalet i bryllupet, men blir absolutt koselig å henge opp i leiligheten vår til høsten. 
Synes det ble veldig fint, og det er ikke særlig krevende å få til heller. 
Så da er det vel bare å si
Dette trenger du:
-Bokstavmaler 
- Papir
- Blyant
- Linjal
- Tekstilmaling
- Stoff
- Skråbånd
- Silkebånd
- Lang nål
Dette gjør du:
- Finn frem et ark, tegn og klipp ut en trekant. Jeg har laget med 17 cm grunnlinje, og 20 cm bein.
- Legg stoffet ditt dobbelt, rette mot rette, bruk trekanten som mal og tegn opp 9 trekanter hvis du skal skrive "velkommen".
- Sy på streken på beina på trekanten, men la grunnlinja bli.
- K
lipp trekanten ut 1 cm fra linja, men på spissen klipper du rett over, under stingene slik at det blir lettere å vrenge etterpå (se bilde)
- Vreng trekantene, og stryk dem så de blir flate og fine :)
- Finn frem bokstavmalene dine. Hvis du ikke har noen, kan du gjøre som meg: Jeg skrev ut bokstavene i skrifttypen Californian FB, og skriftstørrelse 230. Jeg klipte dem ut, la på stoffet og tegnet rundt. Jeg la bunnen på bokstavene 8.5 cm over spissen.
- Mal bokstavene og stryk igjen.
- Så lager vi oppheng, dette kan gjøres på forskjellige måter, men jeg valgte å bruke skråbånd og slik gjør du det:
Fest den ene enden av skråbåndet på baksiden av trekanten, slik at bretten ligger på den linja du tegnet før du klipte. Sy litt ovenfor bretten, brett over kanten, klipp litt hvis det trengs og sy den fast på rettsiden. Jeg velger å gjøre det sånn for å ha full kontroll på sømmen som kommer foran:)
- Tre et silkebånd gjennom alle trekantene med den lange nåla - og du er ferdig!!
Håper denne oppskriften inspirerte. Jeg slenger med et bilde for mer inspirasjon, av min forlovede og meg som holder en vimpelrekke med bryllupsdatoen vår:)
Ha en strålende helg videre i finværet!

1 kommentar:

  1. Så fin blogg du har Dina!! Ønsker dere en fantastisk bryllupsdag i dag !

    SvarSlett