lørdag 13. oktober 2012

Skreddersydd brudekjole fra Kina!

Wow, nå har det jammen gått mange lørdager siden sist. Mye har skjedd, blant annet giftet jeg meg en av disse lørdagene, nemlig 7. juli, med mannen i mitt liv. Det var en helt fantastisk dag, jeg er så takknemlig! 

Denne lørdagen skal jeg ikke blogge om noe jeg har laget, men om brudekjolen min. Som tittelen sier kjøpte jeg den fra Kina, gjennom selgeren Faithfully på nettsiden DHgate, som du finner her. Da jeg bestemte meg for å bestille fra nettet, og fra Dhgate gikk jeg gjennom hundrevis av sider for å finne de brudekjolene jeg likte. Da jeg bestemte meg for hvilken jeg ville ha gikk jeg gjennom alle selgerne som solgte den kjolen, og det var litt av en jobb - for det finnes ikke noen god søkemetode der! Så valgte jeg ut den selgeren som hadde best tilbakemelding. Det var en risk å ta, og det var jeg fullt klar over. Så jeg dro til skredder for å få nøyaktige mål, noe jeg virkelig anbefaler. Jeg var heldig og trengte ikke å betale for det, men tror uansett det ikke er snakk om mer enn en hundrings, og det er det absolutt verdt. Jeg bestilte kjolen  i god tid før bryllupet og tenkte at dersom den ikke ble som jeg ønska hadde jeg i vertfall mye fint stoff jeg kunne bruke på noe. Dessuten var det bare 1500(!) for kjole, underskjørt, slør og frakt - så det var uansett ikke det største tapet, og det var god plass til skredding i budsjettet.


En mnd etter bestilling fikk jeg en pakke levert på døra. Den var utrolig liten, skulle aldri tro det var plass til både kjole, slør og underskjørt i den. Utrolig spent åpnet jeg pakken, og fant tingene mine vakuumpakka. Alt så greit ut bortsett fra at litt av teipen var festa i brudekjolen, men de hadde heldigvis vrengt den, så det syntes ikke. Jeg hoppa i dusjen og tok det på meg, kjolen satt som et skudd og sløret var perfekt, men underskjørtet var ALT for lite. Men med litt hjelp av storesøster fikk vi ordna det:) 


Her er kjolen jeg valgte:



Og slik ble den på meg:




















Det er litt mindre detaljer på den jeg fikk, enn den på bildet, men det synes jeg ikke gjorde noe. Hvis noen lurer på hvor båndet ble av - så tok jeg det av, synes den var finere uten. Var noen småfeil, noen løse tråder og blonder og litt flekker på den - men ingenting som syntes etter litt fiksing. Er veldig fornøyd med kjolen, og jeg sparte jo en formue på dette!

Tips til deg som tenker på å kjøpe fra nettet:
- Bestill i GOD tid før bryllupet, så du har tid til å kjøpe ny hjemme.
- Husk at fortolling ikke er regnet med i leveringstiden til selgeren.
- Ta målene dine hos skredder.
- Hvis du ikke er totalt i mot snøring i ryggen vil jeg absolutt anbefale å bestille med, det gir mulighet til stor forandring på størrelsen! På min kjole var det egentlig ikke snøring, men jeg spurte om de kunne lage med. 
- Bestill fra en selger som har et godt kundegrunnlag, en som har scoret 90% av 1500 kunder er mye bedre enn en med 100% av 5 kunder.
- Vær forberedt på at du kanskje må ta den til skredder når du får den, for å fikse på småting.
- Spør meg gjerne hvis det er noe mer du lurer på!

Ja, det var litt om brudekjolen min, og det var faktisk ikke bare den som var kjøpt på nettet. Alt av smykker, korsett, strømper og sko var kjøpt fra Ebay:)

Jeg skal skjerpe meg framover og prøve på lørdagsinnlegg igjen, neste gang skal jeg vise dere invitasjonene våre, og framover blir det bordpynt og detaljer i bryllupet. Så følg med - for her er det mye DIY og forhåpentligvis inspirasjon. 

Ha en fin helg videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar