lørdag 14. juni 2014

Nålematte

Jeg har den dårlige egenskapen at jeg surrer vekk alt jeg trenger, og det er ikke særlig gunstig når jeg syr. Nåleputa er borte og nålene havner på bordet istedet, hvor de senere stikker meg ;) Dårlig deal. Til nå har jeg hatt en liten nålepute med elastisk bånd til å ta på rundt maskina, men som du ser på bildet under er det vanskelig å plassere den et sted uten at den er i veien for instillinger.


Så ved ett av mine besøk på Pinterest kom jeg over noen som hadde en avlang nålepute foran symaskina, og tenkte jeg ville lage noe lignende. Jeg har en pult til både skolearbeid og hobby, så jeg ville også ha en matte under maskina slik at den ble lett å skyve vekk - og derfor kombinerte jeg disse to ønskene og endte opp med en nålematte, og jeg skal vise dere hvordan jeg gjorde det. Målene er tatt etter min symaskin - Janome Easy Jeans 22. Jeg har laget matten i hvit, og kun nåleputedelen i en annen farge - da blir målene slik som over - hvis du vil ha hele i samme farge er det bare å legge sammen de to minste delene og trekke fra sømrom - altså én bit på 40x38 cm.

Først syr du de to minste bitene, rette mot rette.

Deretter legger du denne sammensydde delen sammen med den siste biten, rette mot rette. Den sammensydde delen er lengre, og det gir derfor en fold. Dette er for at nåleputedelen skal stå opp når den fylles, men fortsatt ha sømmen nede på bordet. Sy alle sidene bortsett fra der det er merket rødt.
Så vrenger du den, lar hele folden være på nåleputedelen, og syr over sømmen. 


Så er det bare å fylle den.


Sy igjen sidene - og du er ferdig!




Det var dagens bidrag - kom innom neste lørdag for en ny idé! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar