lørdag 24. mars 2012

Cupcakes med myk sjokoladekjerne

I disse tidene mot bryllupet bruker jeg helgene på å prøve ut noen nye oppskrifter. I dag har jeg derfor laget, som overskriften sier, cupcakes med myk sjokoladekjerne. Oppskriften har jeg funnet hos Martha Stewart. Så finn fram slikkepotten og gjør deg klar for ukas bidrag til
Som vanlig starter vi med hva du trenger, til 16 middels-store cupcakes:
- 350 gram mørk kokesjokolade
- 1/2 kopp kremfløte
- 1 kopp smør
- 4 egg
- 4 eggeplommer
1/2 kopp sukker
- 2 ss mel 
- 1/2 ts salt
Først skal vi lage en sjokoladeblanding, som blir den myke kjernen.
- Varm opp kremfløten på middels varme, til den når kokepunktet
- Brekk opp 120 gram av sjokoladen, og hell den varme kremfløten over - la det stå litt.
- Rør sammen sjokoladen og kremfløten til den er jevn.
- Avkjøl i rundt en time til blandingen er helt fast.
- Bruk en skje og lag 16 boller av sjokoladeblandingen.
- Sett de på et fat, og putt de i fryseren i minst en time.
Så lager vi røra
- Smelt sammen smør og resten av sjokoladen, i en bolle over en kjele med kokende vann.
- Miks sammen egg, eggeplommer og sukker til stiv eggedosis
- Vend eggedosisen inn i sjokoladen, og bland forsiktig.
- Sikt over melet og saltet, og bland litt til.
- Så finner du frem et muffinsbrett og muffinsformer, jeg fant ut (etter butikken hadde stengt, og røra var ferdiglagd) at jeg ikke hadde sistnevnte og måtte nøye meg med å smøre brettet godt.
- Fordel halvparten av røra ut i muffinsformene.
- Legg en ball i hver form, og fyll over med resten av røra.
Stekes på 230 grader i 8 minutter. 
- Ta de ut av brettet med en gang, og la de hvile på rist i 10 minutter
- Server gjerne med en iskule på toppen:)

Disse var knallgode, men i og med at de skal serveres varme, og vi allerede har bestemt oss for desserten i bryllupet blir de ikke brukt der. Men de skal definitivt stå på menyen neste gang jeg har middagsgjester;)

Håper det smaker, og ha en fin helg videre!:) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar