lørdag 16. februar 2013

Lag bordpynt til bryllup

Da er det lørdag igjen!

I dag skal jeg vise dere litt av bordpynten vi hadde i bryllupet. Dessverre glemte jeg å be noen om å ta bilder før vi hadde satt oss for å spise, så dere får ikke se så mye av helheten. Men uansett, her er det noen bilder:

Nå skal jeg vise dere hvordan dere kan lage bordkortene, som i vårt bryllup også var en viktig del av bordpynten. Men ikke nok med det, det var også en liten gave til gjestene. De fungerer nemlig som risvarmere, de kan varmes opp i mikrobølgeovnen og feks brukes til å varme kalde hender eller legges på stive muskler. 

Dette trenger du, utenom det helt vanlige:
- Alfabet-stempler
- Tekstilmaling
- Strykejern
- Ris
- Tørket lavendel.
    Dette kan du få kjøpt på Panduro, eller mye billigere på Ebay, for eksempel her.

Først må du lage malen til hjertet. Det kan du selvfølgelig tegne selv, men jeg legger ved den jeg tegnet, så kan du lagre bildet som ligger under og skrive det ut på et A4-ark. Sjekk at firkanten i høyre hjørne er 1cmx1cm på utskriften din, da er hjertet i passe størrelse til en vanlig middagstallerken. 

Deretter legger du stoffet dobbelt, rete mot rette, legger malen oppå stoffet og tegner rundt. OBS: ikke klipp rundt streken! 


Sy rettsøm over streken, da får du ikke problemer med at stoffet vrir seg mens du syr;) Deretter syr du sikksakk rundt. Husk å la det være en liten åpning, så du kan vrenge hjertet og fylle det med ris etterpå. 

Når du er på sikk-sakk-sømmen på toppen av hjertet, bytt om til rettsøm akkurat når du kommer til, hva skal man kalle det, vendepunktet? Klipp også et lite hakk inn mot det nederste punktet. Gjør du disse to tingene blir toppen mye penere når du vrenger hjertet. Klipp også av tuppen nederst på hjertet, da får du presset stoffet mye lenger ut, og kan faktisk klare å få en spiss tupp. (Se bildene)

Så er det bare å begynne på stemplingen, følg instruksjonene på tekstilmalingen.



Deretter fyller du med ris, blandet med litt lavendel. Jeg lagde en trakt av papp, som passet perfekt i åpningen så det bare var å helle på med ris. Jeg brukte 150 gram ris i hvert hjerte, og en liten(!) klype lavendel. Husk at det er mange hjerter som skal være i samme rom, selvom det ikke lukter så mye av hvert enkelt hjerte vil det allikevel lukte når det er mange sammen.

Til slutt syr du igjen åpningen for hånd, med stigesting.

Jeg lagde egne til oss, vi var jo tross alt brudeparet:



Dette kostet 60 bordkort:
2,5 m stoff, 45 kr/m = 113 kr
9 kg ris, firstprice - 21 kr/2kg = 105 kr
Lavendel = 28 kr
Tekstilmaling fra Stoff og Stil = 25 kr
Stempel hadde jeg liggende, men du får det på clas til 150 kr

Det vil si at for 60 bordkort kostet det 271 kr, altså 4,5 kr pr bordkort, hvis du ikke har stemplene blir det 7 kr pr bordkort.

Så, sånn kan du sy bordkort! Det trenger forsåvidt ikke være bordkort heller, en hjertevarmer kan brukes til så mangt. Man for eksempel sy slike og gi bort i gave, eller lage en større versjon. Til jul i fjor lagde jeg mange risvarmere, i avlang versjon, og ga bort til sviger-, beste- og vanlige foreldre ;)



Spør gjerne hvis du har lyst å lage slike selv og trenger hjelp. 

Tusen takk til Jan Yngve som reddet meg, og fikk tatt noen bilder når vi hadde gått fra bordet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar