lørdag 29. juni 2013

Tacolefsevarmer

Vi har besøk i kveld, og Taco stod på menyen. Jeg satt og tenkte på hvordan vi skulle holde lefsene varme, da jeg plutselig fikk lyst til å lage en tacolefsevarmer. Jeg hadde ikke noe mønster, så bare prøvde meg fram. Det funka kjempebra, og lefsene holdt seg gode og varme:) 
Derfor tenkte jeg at jeg kunne vise dere hvordan jeg gjorde det, og gi dere noen tips på hvordan jeg ville gjort det annerledes.

Jeg har brukt termostoff fra Stoff og Stil inni, og svart stoff utenpå. Hadde egentlig lyst å lage den i noen lyse og fine farger, men tenkte at det ikke var så lurt når man skal hente en lefse med fettete fingre. Så da ble den svart.


 

Se om du har noe i skapet som har større diameter enn middagstallerknen din. Jeg brukte lokket til "bake it easy" kakeformen min, som hadde diameter på ca 30cm. Jeg tegna rundt og klipte ut to biter termostoff og to biter i svart stoff. Dette er lokket og bunnen. Så trenger du veggen, da tar du omkretsen av sirkelen din (2*pi*r = 94.2cm) og legger til sømrom. Så klipper du ut en termo- og en svart stoffbit som har denne lengden, og velger en bredde etter hvor høy du vil at den skal være. Jeg klipte en remse på 100x10cm.

Nå legger du der svarte stoffet på baksiden av termostoffet på alle bitene dine.  Deretter fester du veggen, svart stoff mot svart stoff, rundt hele sirkelen - som vist på bildet. Sy rundt hele før du til slutt syr sammen siden.

 Hvis ikke du liker at det er synlige sømmer inni kan du sy skråbånd over.
Så tar du en glidelås som rekker rundt omtrent halve sirkelen. Legg glidesiden ned mot det svarte stoffet på den sirkelen du ikke har gjort noe med enda, som på bildet. Sy rundt, men ikke den første og den siste cm.

 Det er veldig vanskelig å se på bildet hva som gjøres nå. Men håper du skjønner det etter en forklaring. Etter du har sydd glidelåsen i lokket syr du det fast i veggen. Legg glidesiden inn mot det svarte stoffet på veggen, og sy rundt.
 Som du ser er litt av glidelåsen fortsatt løs, det er meningen. Nå skal du sy den siste delen som er åpen, og da lar du de løse glidelåsbitene ligge slik som på bildet.



 Vreng rundt - og du er ferdig! :D


Hvis jeg skulle laget den på nytt hadde jeg ikke brydd meg med å sette i glidelås. De holder fortsatt varmen godt nok dersom du lar være å sy halve lokket fast i veggen, og det bare hviler oppå :)

Det var ukens bidrag, god helg videre!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar