søndag 18. august 2013

Pizzamuffins!

Ja, du leste rett. Pizzamuffins. Skulle jeg fulgt moten skulle det vel egentlig vært pizzacupcakes. Og det er jo allerede noe som heter pizzaboller, så pizza og dessert kan altså blandes. Men vær ikke redd, jeg har ikke laget frosting med pizzasmak til cupcakesene mine. Jeg har laget minipizza i muffinsbrett :) Supert supplement til feks tapas. Og hvis du bruker sammalt mel istedet for siktet har du en veldig god, og ikke så altfor usunn frokost eller lunsj.



Jeg gjorde litt om på slumpepizzadeigen min, og skrev ned hvor mye jeg brukte underveis. Så her kommer oppskriften som rekker til 12 pizzamuffins av liten type:

2 dl fingervarmt vann
1/2 pakke tørrgjær
1/2 ts salt
1 ss olje
1 ts sukker
5.5 dl mel

Bland alt utenom melet i en bakebolle, og rør litt rundt. Tilsett melet og elt deigen i ca 5 min. Enkelt og greit =) 
Sett bollen inn i ovnen, og skru på lyset. La den stå der og heve i ca en halvtime.

Finn en muffinsform som passer i brettet ditt, brett den helt ut og finn et glass eller noe annet på kjøkkenet som har ca samme omkrets. Kjevle ut deigen og kutt ut sirkler. 


Press sirklene ned i brettet og sørg for å dekke sidene. 



Jeg la muffinsformer nedi for at de ikke skulle sette seg fast i forma. Det gjorde de ikke, men de satte seg fast i muffinsformene da. Så du får gjøre slik du foretrekker:) Jeg kommer til å smøre forma godt og ha de rett nedi neste gang. Og ja, det vil definitivt bli en neste gang :)

Så er det bare å fylle dem slik du ønsker. Jeg fylte med tomatpuré-sausen min og kjøttpølse. Slik gjør du det:

Tøm en liten tomatpuréboks i en kopp, og ha oppi 2ss rømme. Så smaker du til med salt, pepper og andre krydder du måtte ønske. Fordel dette utover de 12 pizzamuffinsene, det blir ca 1 ts i hver. 



Så kutter du opp kjøttpølse, og legger noen biter i hver. 




Topp til slutt med ost, og eventuelt litt ekstra krydder.



Stek på 225 grader i 15-20 minutter :) 






ENJOY! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar