lørdag 24. august 2013

Ostekake med hjemmelaget vaniljeekstrakt

For 3 uker siden viste jeg hvordan man kan lage egen vaniljeekstrakt. Den kan du begynne å bruke etter 3 uker, den er dog best etter 2 mnd. Men da tenkte jeg at jeg kunne gi en oppskrift på noe du kan bruke vaniljeekstrakten til. 

Jeg elsker ostekake. Men jeg har enda ikke funnet den perfekte oppskriften. Enten er det for mye kremfløte og dermed for lite ostesmak, eller så er det for mye gelé i. Men nå har jeg brukt erfaringene av de forskjellige oppskriftene, og satt sammen en egen ostekakeoppskrift! :) 

Bunn:




Smelt smøret på lav varme, mens du knuser kjeksen, for eksempel i en pose med en kjevle. Når smøret er smeltet blander du sammen kjeksen og smøret, og fordeler det utover en springform.



Ostefyll:



Bland kremost med sukker, melis og vaniljeesktrakt. 



Pisk krem og bland det forsiktig sammen med kremostblandingen.



Fordel dette over kjeksen.



Sett dette i kjøleskapet i minst 4 timer, men gjerne over natten. Hvis ønskelig kan du lage vanlig gelelokk, eller hjemmelaget blåbærgele. 

Blåbærgelé:



Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca 5 minutter, mens du varmer opp blåbær, vann og sukker i en kjele. Når det har kokt opp har du i den bløte gelatinen og lar den smelte oppi. La dette stå og kjøle seg ned til det begynner å stivne, og hell over kaka. La dette stå til geleen er helt stiv. 

Pynt gjerne med ferske blåbær :)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar