lørdag 3. august 2013

Hjemmelaget vaniljeekstrakt!!

Hei! På torsdag flyttet min kjære og jeg til Lillesand - for en fantastisk by!! Vi bor midt i sentrum, og kan både nyte sjøutsikt og gratiskonserter. Igår hadde nemlig Bo Kaspers Orkester konsert i sentrum, og vi satt på verandaen vår, grilla og hørte på. Herlig!




Idag har jeg startet på et nytt prosjekt, nemlig hjemmelaget vaniljeekstrakt. Og selvfølgelig skal jeg ta dere med i prosessen. Jeg skal vise dere hvordan man gjør det, men resultatet kan jeg ikke gi før om noen mnd. For dette skal nemlig stå leenge før det er ferdig!

Dette trenger du:
Alkohol
En liten krukke
Vaniljestang
 







Som du ser har jeg hatt ingrediensene i en liten krukke fra IKEA, det anbefaler jeg IKKE. Lokket er nemlig ikke tett;) Så prøv ut med vann, og finn noe som er helt tett :) Når du har gjort det, gjør du følgende:

Først skjærer du vaniljestangen i to, hele veien bortsett fra 1cm i toppen. 



Deretter legger du den i krukken du har valgt





Og fyller med alkohol så du dekker hele vaniljestanga.



Nå er du faktisk ferdig, så da lar du den stå mørkt og kjølig i minst 2 mnd. Rist litt på den en gang i uka, den vil bli mørkere og mørkere for hver uke :)

TIPS:
- Dersom du har en oppskrift som krever vaniljefrø - ta vare på stangen. Du trenger ikke frøene for å lage ekstrakten.
-  Jeg har brukt hvit rom, men du kan også bruke vodka, cognac eller noe annet du måtte ønske. Men resultatet blir best dersom du bruker noe med rundt 40 prosent. Bruk ca 1 dl alkohol pr vaniljestang
- Når du har brukt en god del av ekstrakten er det bare å etterfylle med alkohol og riste litt :)
- Begynn å lage disse i oktober - og du har en perfekt julegave!

Det var dagens bidrag. God helg videre!

1 kommentar:

  1. Lillesand er så koslig! Hva fikk dere til å flytte dit? :)

    SvarSlett