søndag 20. oktober 2013

Hjemmelaget fuglemater

Nå som vinteren nærmer seg med stormskritt er det viktig å ta vare på de fjærkledde vennene våre :) Denne lørdagen har jeg laget en dekorativ fuglemater av gamle hermetikkbokser :)



Finn frem tre gamle ananasbokser og vask dem godt. Kjenn rundt sårkanten, og pass på at det ikke er skarpe ender - hvis det er det, puss dem ned. Lag 2 hull i toppen av hver boks, rett ovenfor hverandre. Jeg har borra. Men hvis ikke du har mulighet til det, kan du kanskje prøve å slå gjennom en spiker, eller noe sånt. 



Finn en tykk tråd, jeg har brukt hamp, og knyt en stor knute.



Før tråden gjennom den nederste boksen, innenfra - slik at knuten sitter inni boksen. Før tråden gjennom hullet i neste boks utenfra, og det samme med den siste boksen. 
Så gjør du det samme på den andre siden. Så er det bare å pynte boksene slik du vil. Jeg har limt på dekorark.


Jeg limte arket over tråden, og bretta ned toppen over kanten.



Synes det hadde vært veldig fint å tvinne grener rundt - slik at det hadde sett ut som et reir. Det skal jeg prøve en annen gang :)

Fest den der du vil, med trådene som er igjen fra den øverste koppen. Også er det bare å fylle med fuglemat. Jeg har to kopper med meiseboller og en med solsikkefrø. Og her er det stadig fuglebesøk.


Som du ser av bildet kan "koppene" bli litt skjeve etter fuglene har stått på dem, så ville prøvd å feste dem litt bedre neste gang :)

Ha en god helg videre!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar