søndag 3. august 2014

Flaskete Lampeskjerm

I avstemmingen her på bloggen ser jeg at dere ønsker dere flere innlegg med interiør, så her kommer det ett! :) Vil også benytte anledningen til å oppmuntre dere til å stemme på det dere vil se mer av, jeg tar stemmene på alvor! :)

Så idag skal jeg vise dere hvordan dere kan lage en lampeskjerm av en flaske.



Dette trenger du:
Flaske i mykplast
Tapetlim
Vaselin
Pensel
Tusj
Garn i ønsket farge
Lampeoppheng

Først tar du den delen av lampeopphenget som lyspæra festes i, og tusjer på flaska ca hvor stor åpningen må være for å få den gjennom.


Deretter tusjer du hvor lang du vil at lampeskjermen skal være.


Så smører du et lag med vaselin på hele dette området, og pensler et lag med tapetlim på et lite område av gangen, slik at du jobber deg nedover flaska.


Deretter begynner du å snurre tråden rundt og rundt, når du har kommet et stykke pensler du hele området med tapetlim. Det er litt vanskelig helt på toppen, men blir lettere når du kommer lengre ned :)


Så fortsetter du slik til du har dekket hele området. Gå da over med penselen og ta på enda mer tapetlim, det skal være et skikkelig godt lag!


Så lar du dette tørke over natten. Når den er helt tørr tar du en saks, og klipper av bunnen og opp under trådene, slik at du kan dra flaska ut av lampeskjermen.


Jeg hadde dessverre tatt litt for lite tapetlim midt på, så den knakk i to da jeg tok den av flaska :(


Jeg tok den derfor på igjen, og kjørte på med enda mer tapetlim - og nå står den til tørk igjen. Jeg får derfor ikke vist dere resultatet enda - men skal oppdatere så fort jeg er ferdig :)

Uansett. Det er minimale kostnader på dette prosjektet, akkurat hvor mye det koster er litt vanskelig å si. Men 2.50 går jo i pant da. Jeg har kjøpt Thea garn fra Europris til 10 kr, og har brukt 1/5 av det - altså 2 kr. Pensel, vaselin og tusj har jeg alltids liggende og tapetlimen betalte jeg 55 kr for 5 l på Biltema, og jeg har ikke akkurat brukt mye av den. Lampeopphenget kjøpte jeg på tilbud på IKEA for en 5er, men du får denne på Clas Ohlson til 50 kr. Så  da vil jeg  med sikkerhet si at dette prosjektet går under kategorien "under 100" på ting du kan gjøre for å friske opp i hjemmet :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar