lørdag 18. mai 2013

17.mai-cupcakes

God lørdag alle sammen, og gratulerer med dagen som var i går. I dag skal jeg vise dere cupcakesene jeg lagde til nasjonaldagen, jeg hadde store planer for disse, men det er ikke alltid at det blir sånn man hadde sett for seg. Så da begynner jeg med det minst vellykka, og avslutter med det mest vellykka - selvom ingen av dem egentlig var spesielt vellykka:P

17.mai frosting
Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage frosting i rødt, hvit og blått. Det ble rødt, blått og lyseblått. Vil allikevel dele dette med dere, så kanskje dere kommer på måter å gjennomføre det bedre på selv. Synes uansett tanken min er god, om hvordan man på en enkel måte kan blande farger til frosting på cupcakes. 

Tidligere har jeg vist en veldig lur måte å få frosting ned i sprøyteposen, og det er denne metoden jeg har brukt nå. Men jeg har lagt forskjellige farger ved siden av hverandre.



Det ser ganske bra ut så langt, men når jeg sprøytet det ut blandet det hvite og det blå seg, og ble lyseblå... I tillegg var frostingen alt for rennende, så det bare rant ut av sprøyteposen. Så slik ble resultatet:
Huff...

Norske flagg med Royal Icing
Oppskrift:
1 eggehvite
3.5 dl melis
1/2 ts smakstilsetning

Pisk eggehviten til den er hvit og luftig, tilsett smak og sikt gradvis inn melis til icingen er nokså stiv.

Jeg tenkte altså jeg skulle lage norske flagg som jeg kunne sette på cupcakes med hvit frosting. Det gikk så som så. Måten jeg gikk frem på var å skrive ut flagg fra PCn og legge arket inn i en plastmappe.


Så lagde jeg royal icing og farget en del rød og en del blå. Jeg hadde bestilt et tip-sett fra Ebay, som tipp nr 1 skulle være i, men da det kom var den ikke der. Så da måtte jeg bruke fantasien, og brukte en grillpinne til å forme flagget med. Jeg startet innerst, med det blå. Lot det tørke, fortsatte med hvit og lot det tørke og tok det rød til slutt.

Jeg hadde egentlig tenkt å bruke den andre siden, fordi den var flat og mye penere. Men da jeg hadde lagt den på cupcaken så jeg at der var fargene mye blassere, så det ble slik:
Jaja...

Heldigvis er ikke dagen bestemt av hvor flott kaka blir. Vi hadde en nydelig dag i Bergen med fantastisk vær og kjempehyggelig besøk av svigers!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar