søndag 1. september 2013

Dumb ways to die - Cake Pops

For de fleste er vel dagens blogginnlegg ganske innlysende, med tanke på tittelen. Men til dere som ikke har fått med dere den søtsære reklamen fra Metro, der budskapet er at man skal være forsiktig rundt tog. Her er den:



Så i dag skal jeg altså lage disse figurene i cake pops. Har aldri laga cake pops før, men må si det var moro å prøve det:)




Dagen før må du lage royal icing, og lage detaljene til figurene. Jeg blåste opp dette bildet så figurene var omtrent så store som jeg ville ha:



La bildet under plast og "tegnet" detaljene jeg ville ha med icingen. Jeg tok bein og armer på alle, håret på den blå og blodspruten (kun det striplede) som står opp på den gule. Det er lurt å lage mange av den samme, de har lett for å knekke. Jeg brukte disse fargene fra Wilton til å farge 1 omgang med royal icing:


Pink rose, black, orange candy, royal blue, kelly green og golden yellow.

Du trenger ikke 6 (dyre) tynne tipper for å tegne detaljene, du kan også klippe et lite(!) snitt nederst i posen, og klemme det ut derfra.



På håret til den blå lager du noen striper frem og tilbake, og bruker en nål for å dra det ut til flammer.



Når du lager skjelettbeina på den rosa følger du først den hvite streken. Bruk en nål eller tannpirker og dra icingen litt frem og tilbake i skjøtene dine, hvis ikke vil den ikke feste seg. La det hvite tørke litt, og sprøyt ut en liten dott med orange. Bruk en nål og dra ut for å forme finnene bak, på samme måte som med håret.



Dagen etter lagde jeg en brownie i springform 24 cm, lot den kjøle seg helt ned og moste den med en gaffel. Når alt var oppløst blandet jeg det med 100gr smeltet sjokolade. Dette lot jeg stå i kjøleskapet i noen minutter, så den ikke var så klissete. 

Så formet jeg kakeballene, slik at de ble omtrent like store som på bildene. Du må forme dem slik:


Den øverste til høyre er til han som spiste utgått medisin. Jeg har stikki inn hakket sjokolade - for å få bylleeffekten. De to til venstre lagde jeg ved å rulle en tjukk pølse som jeg delte i to. Når du har laget disse formene legger du dem i fryseren mens du gjør i stand trekket.

Jeg lagde buttercreamsom jeg kjørte i mikroen slik at den ble helt flytende, det funket kjempe bra og er mye billigere enn for eksempel sjokolade, og den blir også helt fast når den stivner. Jeg delte kremen i 4 og farget de i fargene royal blue, pink rose, golden yellow og kelly green. Du må også la litt forbli hvitt.




Ta litt krem på tuppen av pinnen, og stikk den inn midt under kakeballen. 




Rull den rundt i kremen, rist litt på den så det overflødige detter av, og sett den til tørk. 



Jeg tørket de på litt isopor jeg hadde liggende. Men du kan også bruke feks en eggekartong.

Dumb ways to die:

Set fire to your hair



Etter du har rullet den blå i kremen fester du håret med en gang og lar den tørke. Bein, armer og fjes kommer jeg tilbake til senere i innlegget.

Poke a stick at a grizzly bear



Når du har dyppet den i gult lar du det tørke, så smører du litt rosa på toppen og setter blodspruten nedi.

Eat medicines that's out of date


På denne lønner det seg ikke å dyppe den nedi kremen, men bare smøre den utenpå. Da mister du ikke alle sjokoladebitene, og du får også et mer ujevnt utseende.

Use your private parts as piranha bait



Dypp skjelettet i litt krem og fest den forsiktig midt under. 

Når du skal feste armer og bein dypper du de i kremen med samme farge, og fester det forsiktig på siden. Du trenger ikke trykke det inn i kakedelen, det sitter fast i kremen.



Øynene og munnen kan du enten klemme ut direkte fra en pose, eller dyppe en nål i svart icing og føre det på. Når du tar på det hvite i øyet bør du bruke nål.



Så er det bare å vise de fram! HER fant jeg inspirasjonen til disse, sjekk det ut dersom du ønsker en videotutorial :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar