søndag 15. september 2013

Facebook-kake

Denne gangen ble det lage-lørdag på søndag. Det er rett og slett fordi ukens prosjekt tok fryktelig mye lengre tid enn jeg hadde håpa, og derfor var jeg ikke ferdig med kaka før 2 i natt! Og da ble det litt sent å begynne å blogge - og det var jo tross alt søndag uansett. Men nå er jeg ferdig, og skal vise dere resultatet av et prøveprosjekt, som overskriften sier - Facebook-kake. Ideen kom bare fallende inn mens jeg satt på Facebook, så da satte jeg i gang. Slik har jeg tenkt:

Jeg bruker en 24cm rundform, når man kutter et stykke fra midten vil man få logoen på det ene stykket. Siden logoen er kvadratisk vil det da si at høyden på kaka må være det samme som radien - 12cm. Det gjør at resten av målene blir slik:


Det ble veldig mye gris og rot da jeg lagde denne kaka, så istedet for "steg for steg"-bilder har jeg faktisk laget en modell. Men først skal vi gå gjennom hva du trenger for å lage denne kaka. 

Du trenger naturligvis kake. Og det går med veldig mye, siden det er så mye som kuttes bort. Jeg beregnet dessverre for lite, men det er heldig for dere, for da kan jeg nå fortelle dere at dere trenger 3 blå og 2.5 hvite store kaker. De må være 4 cm høye, men prøv å få en hvit og en blå til å være 4.5 cm. Den ene hvite kaka trenger bare å være 2 cm - derav 2.5 hvite kaker.

I kaker med eggeplomme i vil fargen bli litt gul, hvis du ikke ønsker det kan du enten ha i hvit konditorfarge. Eller du kan lage en hvit kake, for eksempel etter denne oppskriften. 

Det er veldig mye av den hvite kaken som kuttes bort, derfor valgte jeg å bare lage en hvit kake, smuldre den opp, blande med en pakke krem og stappe ned mellom de blå bitene. Det anbefaler jeg ikke, Resultatet hadde blitt mye bedre om jeg hadde skjært ut kakebitene. 

Med mindre du har en sinnsykt stor kjøkkenmaskin er det nok lurt å dele oppskriften litt, og lage i flere omganger.

"Sykt mye kake"-oppskrift:
1.4kg smør
14 dl sukker
28 egg
32 dl hvetemel
14 ts bakepulver
21 ts vaniljesukker
1.4 l kefir

Pisk smør og sukker hvitt, og tilsett ett og ett egg. Rør godt mellom hvert egg.
Sikt sammen mel, bakepulver og vaniljesukker og tilsett vekselsvis med kefir.
Stek først to kaker, før du farger resten av røra blå og steker tre til. De stekes på 200 grader i ca 25 minutter.


Mellom kakelagene må du ha krem for at det skal sitte godt sammen, jeg brukte krem, men du kan bruke det du liker best.

Kremost-topping:
200 gram naturell kremost
120 gram mykt smør
320 gram melis

Ta ut ca 1/4 før du farger resten blått.


Når du har stekt alle kakene, og de har blitt helt kalde er det på tide og kutte dem til. Det første du gjør er å skjære av toppen på kaka, slik at det blir helt rett. Dette kan du enten gjøre med en kniv eller med en "cake leveler" hvis du har det.

Tegn og klipp ut 4 sirkler med diameter: 10, 13, 17 og 20. 


Skjær til begge kakene, så de er 4.5 cm høye. Det går bra dersom du ikke får de så høye, da blir bare foten på f'en litt kortere, men det er viktig at kakene har samme høyde. 

BLÅ:
Legg sirkelen med diameter 17 i midten og skjær rundt. Så legger du 13-sirkelen i midten og skjærer rundt den og. Ta så ut kakebiten som ligger mellom disse sirklene. Ta vare på disse bitene, vi skal bruke dem senere.

HVIT:
Gjør akkurat det samme som på den blå kaka, men nå skal vi ha den kakebiten som ligger mellom sirklene, og den skal plasseres mellom de blå lagene.


Skjær til den hvite og den blå kaka slik at de er 2 cm høye.

BLÅ:
Legg 20-sirkel i midten og skjær rundt, gjenta med 10-sirkel. Ta ut kaken mellom. 


HVIT:
Samme som på den blå kaka, men ta vekk den innerste og den ytterste sirkelen. 
Hvis du ser på logoen ser du at høyre "arm" på f'en er litt skeiv, og størst i toppen. Skjær derfor litt skrått nedover og innover, ytterst på den hvite sirkelen. Se figur:



BEGGE:
Smør litt krem på kaka, hvit krem på det hvite og blå på det blå. Legg deretter over disse bitene. Der du har kuttet litt vekk av det hvite må det fylles med blå, smuldre opp litt av det du har skjært opp og fyll igjen hullet.


Av kakene du skjærte til forrige lag skjærer du nye som også er 2 cm, ellers er det samme fremgangsmåte som for lag 1. Husk krem mellom lagene.
Ta en ny kake og skjær av 2 cm, her skal du bruke den "halve" hvite kaka di.
BLÅ:
Legg på og skjær ut 20-sirkelen og gjør det samme med 12-sirkelen.

HVIT:
Gjør det samme som på blå, og ta vekk det rundt. Hvis du ser på logoen ser du at f'en svinger litt i toppen. Skjær av som vist på bildet. Og fyll opp med blå kakesmuler.



Igjen - husk krem mellom lagene!
Så er vi kommet til det siste laget, det trenger du ikke gjøre annet med enn å skjære det til så det er 1.5 cm høyt og legge over kaka. Her kan du godt bruke blå krem hele veien :)

Nå er du ferdig! Og det vil, ideelt sett, se slik ut:




Så da er det bare å dekke kaka på den måten du har lyst til. Med fondant, kremostkrem, marsipan - det du måtte ønske. Du har nå ville mengder med hvit kake igjen, dette kan du fryse og feks bruke til cakepops senere. Det går også an å minke litt på kakerøra ved å bruke en sånn springform som har et hull i midten - siden vi aldri bruker den delen av kaka uansett :)

Slik ble mitt kakestykke seende ut: 




Ble jo veldig stilig, men som dere ser ble det ganske kladdete med det hvite mellom, siden jeg ikke kuttet ut kaken - men bare fylte med kakesmuler og krem. Skulle jeg gjort det på den måten en gang til, ville jeg bare kuttet ut den hvite kaka og kun brukt krem - kan godt hende det ville funka bra! :)

Det var søndagens bidrag til lagelørdag, skal legge ut på lørdag neste uke - lover!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar