lørdag 28. desember 2013

Hjertelykt av Betong

Nå er alle julegavene pakket opp, og jeg kan begynne å vise litt av hva jeg har laget i år. Mange av gavene har vært laget av betong. Jeg studerer til å bli byggingeniør, og da jeg støpte betong på labben og skrev en oppgave om egenskapene til betong fikk jeg mange ideer til mye moro som kunne lages. Så min kjære mann og jeg stod til langt på natt, og blandet tilsammen 40 kg betong. Det kommer med andre ord flere innlegg med betong utover nyåret.

For slike prosjekter trenger du finbetong, dette kan du blant annet få på panduro, da får du 3 kg til 99 kr. Ellers så kan du dra på en byggvareforretning, og få en stor sekk til en billigere penge. Vi betalte rundt 65 kr for en sekk på 25 kg på Byggmax - kornstørrelsen var da opp til 4mm. Deretter er det bare å begynne å blande, lurt å gjøre det ute da det støver veldig mye. Vi gjorde det på verandaen.



Dette trenger du:
Betongblanding
Bøtte
Røreredskap
Vekt
Litermål
Hjerteform
Telys
Formolje
Engangshansker

Først smører du formen og telysene godt med formolje, slik at betongen ikke setter seg helt fast. Ta på hanskene, sementen er veldig basisk - så du blir ganske tørr på hendene. Det kommer litt an på hvor mye betong du trenger etter hvor stor hjerteform du har. Jeg brukte 2.5 kg betong og blandet med vann etter det som stod på pakken. 

Deretter helte vi betongen i formen, og rista litt på formen slik at betongen flyter utover. Hvis du vil ha et veldig jevnt utseende må du riste den en del. Da vi støpte på bygglaben brukte vi vibrasjonsbord for å få det helt ut. Jeg tenkte på at det hadde gått an å sette på sentrifuge på vaskemaskina, og sette formen oppå.Men ikke rist den for mye, da kan den separere. Jeg valgte å bare gjøre det for hånd, synes luftboblene bare er stilige :) Deretter la vi i tre telys som vi presset ned. Når telyset var helt nede tok vi ut selve stearinen, og la i en stein som holdt formene nede.


Så må den stå i formen sin i et døgn, betongen blir sterkest hvis den får herde ved ca 20 grader det første døgnet, og deretter kan den gjerne stå litt kaldt en stund.

Her blir den pakket opp av Øysteins søster, som var en av de som fikk en slik til jul.



Det var dagens bidrag. Ha en flott romjul videre og et godt nytt år!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar