lørdag 15. februar 2014

Enkel, men Nydelig, Langpannekake

I menigheten jeg går i har vi i helgen hatt et vinterseminar. Det betyr selvfølgelig stort behov for kake. Helt ærlig, jeg er ikke så fan av langpannekaker. Jeg forbinder det gjerne med et tørt kakestykke, med kjedelig smak. Men langpannekake var det de trengte, så da fikk jeg jo bare se om jeg fant noe som kunne holde mål. Og jeg traff Jackpot. En sjokoladekake med litt preg av brownie - yummie! Oppskriften fant jeg inne hos Kakepiken, her finner du oppskriften. Lite tips - jeg lagde bare halvparten av ganachen og har fortsatt en del igjen. Tanken på 600 gram sjokolade på toppen ble litt for drøy for meg - og jeg må si meg fornøyd med valget ;)

Så hadde jeg også lyst til å pynte kakestykkene litt, så var det jeg tenkte å vise dere idag. 




Først må du jo ha en kake med glasur på - velg akkurat den du ønsker. Du kan også pynte toppen av en rund kake på denne måten - her er det bare fantasien som setter grenser ;) Dette trenger du utenom:
Kokos
Grønn konditorfarge til gress
Marsipan, MMF, sukkerpasta - you name it!
Ønsket konditorfarge til blomst og/eller blader
Impression mat/ modelleringsform - hvis ikke du har lyst til å sitte å forme blomster selv, i en evighet. 

Først farger du kokosen grønn, så det ser ut som gress. Ha kokosen du skal bruke i en plastpose, ha i noen dråper farge og rist godt. Deretter lar du dette lufttørke, mens du lager istand blomstene.




Farg hva enn du skal bruke, i den fargen du har valgt. Jeg farget marsipan rosa. Press det ned i en modelleringsform, jeg brukte den samme som sist, som du kan få kjøpt her på Panduro. 







Deretter drysser du litt grass-kokos på toppen av kakestykket, og legger på en blomst eller to og eventuelt et blad. 





Gratulerer. Du har nå både fått en langpannekake til å bli god - og se bra ut! :)



Det var alt for i dag. Sees neste lørdag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar