lørdag 8. februar 2014

Morsdag- eller Valentinesgave: Spiselig Potterose

I morgen er dagen for alle mødre, og på fredag alle hjerters dag. Idag tenkte jeg derfor at det passet seg med et innlegg med et forslag til hva du kan lage til en av de du er glad i :) 




For å lage denne trenger du:
- Marsipan/fondant
- Konditorfarge
- Brownie
- Oreokjeks
- Cakepop-pinner
- Pittelitt kokesjokolade
- Kopp/potte eller noe annet til å ha rosa i
- Kjevle

Først lager du brownien, jeg har halvert denne oppskriften fra Passion 4 Baking. Men må si at jeg synes det var ALT for mye kakao i den, det var nesten like mye kakao som mel! Ville kutta ned på mengden hvis jeg skulle laga den en gang til - men ellers var den veldig god :)

La den kjøle seg helt ned, før du begynner å lage en cakepop-ball. Når jeg bruker brownie til cakepops pleier jeg ikke å blande den med noe frosting, for den er så klissete allerede, så den holder seg fint sammen :)

Form en ball, som du deretter ruller ekstra på i toppen, slik at det blir en spiss eggeform:

Legg den i fryseren i 10 minutter, mens du smelter litt sjokolade for å feste den i pinnen. Til denne oppskriften trenger du ikke sjokolade til noe annet, så du trenger bare å smelte en liten rute sjokolade. Dypp pinnen i sjokoladen, og før den inn i midten av kakeklumpen ganske langt opp. Legg det til side, til sjokoladen har festet seg.


Så finner du frem marsipanen, eller hva enn du skal bruke. Jeg valgte å ikke bruke sukkerpasta, fordi det blir såpass mye av det - og ingen er vel SÅ glad i den sukkersøte massen? Gikk derfor for marsipan istedet. Det er jo veldig billig i forhold også!

Farg marsipanen i den fargen du ønsker rosa skal være i, hvis du vil ha blader på den må du huske å legge av litt av marsipanen til det. Jeg valgte rød rose - passer fint til anledningen :)



Så kjevler du ut en stor bit, som du legger over kakeklumpen. Det trenger ikke å se så pent ut, det er kun tuppen på toppen som vil synes når du er ferdig :)




Deretter ruller du små baller, og kjevler de ut så de blir ca like bred som kakeklumpen er høy, og så lang at den går rundt minst halve klumpen. Det er ikke så veldig nøye, roser er ikke perfekte i naturen heller ;) 
Så legger du det på horisontalt - som vist på bildet, og bygger deg utover og litt nedover, slik at du får en fin roseform.


Når du er fornøyd med hvor stor rosa er blitt vil det se ca ut som bildet til høyre over her. Du kan avslutte da, men jeg valgte å lage noen blader som jeg la vertikalt for å dekke skjøtene, da ble det også seende ut som kromblader - så det var veldig fint :) Så tar du en tannpirker og tar en siste touch up. Jeg dro bladene litt utover, og krøllet dem litt.





Så kan du lage noen grønne blader som du kan ha under, enten ved å forme de selv, eller ved å bruke en impression mat. Den jeg har brukt kan du få tak i HER på Panduro.



Da er vi klare til å gå over til potta. Her kan du bruke hva som helst. Du kan feks kjøpe en liten potte - så ser det enda mer ekte ut, men det fikk jeg dessverre ikke tak i idag. Men uansett, først fyller du potta eller koppen eller hva du har valgt, med brownie. Du kan også bruke muffins, men siden rosa er nokså tung vil den være lite stabil. Så brownie er lurt, trykk det sammen ned i koppen og fyll den nesten helt opp.


Så finner du fram oreoen, skraper av det hvite og knuser de i en pose med en kjevle - så det ser ut som jord. Strø det over. 



Da gjenstår det bare å stikke nedi rosa - og du er ferdig!



Du kan også bruke en tom hermetikkboks, som du har vaska GODT. Da kan du dekorere den som du vil, og feks skrive en hyggelig melding.



Det var dagens innlegg - håper det falt i smak!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar