søndag 20. april 2014

Påskeegg-Kake

På påskeaften må man jo ha påskeegg, og årets variant her i gården var kake skjult i vanlige eggeskall! Se her hvordan jeg gjorde det. Ideen og oppskriften kommer herfra, men jeg har gjort noen endringer på den ;)



Kakedeig som holder til 9 egg:
9 egg, der kun ett av dem skal brukes til røra
1,2 dl sukker
50 gram romtemperert smør
1,2 dl mel
1/4 ts bakepulver
En klype salt
1/2 ts smakstilsetning
1 dl rømme

Miks sammen sukker og egg til du får eggedosis, tilsett smør og smak, og rør til alt en blandet godt sammen. Bland sammen mel, bakepulver og salt og tilsett det gradvis. Vend til slutt inn rømme.

Så fordeler du røra slik du vil, farger i de fargene du ønsker og har dem i sprøyteposer. Jeg lot noe forbli rørefarga, og farget noe i fine påskefarger:


Eggene tømmer du på samme måte som vi gjorde med betongeggene fra forrige uke, fikk du ikke det med deg finner du det her :) Så vasker du dem godt og lar de tørke helt, før du har litt olje i hver av dem - og passer på at du får dekt hele innsiden av egget.

Lag et lite rede av aluminiumsfolie til egget, slik at det står stødig og fyll på med røre til den er ca 3/4 full.


Bland farger, lag ensfarga - slipp fantasien løs! Jeg lagde noen kake-egg. Jeg kjørte noe av den gule røra litt i mikrobølgeovnen, slik at det ble stekt.


Så formet jeg små eggeplommer av det.



Så fylte jeg eggene litt med røre, slapp plomma nedi og fylte litt over igjen. Ser du plomma nedi der?!


Så plasserer du eggene i feks en brødform, slik at det ikke gjør noe om røra tyter ut - for det vil den!

Og steker på 175 grader i 23 minutter.

La de kjøle seg ned, og bruk en kniv for å fjerne kakedeigen som har tyti ut av eggene.


Deretter tar du en klut eller litt vått papir, og tørker av restene. Så er det bare å servere egg, kanskje som en overraskelse til noen som forventer kokt egg til frokost?


Slik ble egget med plomme i:

Har du hvit konditorfarge er det lurt å farge røra med det, så er ikke eggehviten og plommen så like. Slik ble et av de hvor jeg mikset sammen farger:



Det var dagens innlegg - fortsatt god påske til deg og dine!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar