søndag 6. april 2014

Lysestake av Betong

Nå har jeg tatt opp betongblandinga igjen, og jeg må bare si at blande betong på verandaen med denne utsikten, det er ikke feil....



I dag skal jeg vise dere hvordan man kan lage en fin lysestake i betong.



Dette trenger du:
Betongblanding
Bøtte
Røreredskap
Vekt
Litermål
Formolje
Engangshansker
Tom juicekartong
Stearinlys
Aluminiumsfolie
Plastfolie
Gaffateip

Først må du lage formen du skal støpe i. Jeg klipte en juicekartong i to, ved helletuten. 



Deretter tok jeg gaffateip rundt hele utsiden, for å få litt mer støtte til den.


Rundt bunnen av stearinlysene snurret jeg litt aluminiumsfolie, for å bygge ut litt. Du trenger ikke mye, men bare slik at betongen ikke går helt inn til lyset -for da kan det bli litt trangt. 

Deretter surret jeg litt plastfolie rundt den nederste delen av lyset.



Når du har dette klart er det bare å smøre inn formen og lysene med formolje, for så å begynne å gjøre klar betongen. Igjen - husk hansker når du blander - den er svært basisk og irriterende for huden. Jeg brukte ca 1,5 kg betong til denne. 


Når formen er fylt så mye du ønsker, rister du litt på den slik at betongen flyter utover. Hvis du vil ha et veldig jevnt utseende må du riste den en del. Da vi støpte på bygglaben brukte vi vibrasjonsbord for å få det helt ut. Jeg tenkte på at det hadde gått an å sette på sentrifuge på vaskemaskina, og sette formen oppå. Men ikke rist den for mye, da kan den separere. Jeg valgte å bare gjøre det for hånd, synes luftboblene bare er stilige :) 


Deretter stikker du nedi stearinlysene der du vil ha dem, og bruker gaffateip både til å holde fast lysene, og så ikke formen blir videre på toppen pga vekten av betongen. 


Fest lysene godt, hvis ikke blir de bare skjeve.


Så må den stå i formen sin i et døgn, betongen blir sterkest hvis den får herde ved ca 20 grader det første døgnet, og deretter kan den gjerne stå litt kaldt en stund etter at den har blitt tatt ut av formen. 

Jeg oppdaga i dag da jeg tok den ut av formen, at den ikke hadde tørka helt enda - fordi den var så innestengt med all gaffateipen. Jeg må derfor la den stå å tørke ute av forma i natt, og oppdaterer med bilde i morgen.

Når den er ferdig tørket er det bare å ta av plasten av stearinlysene, dempe belysningen og nyte stemningen rundt levende lys :) 



Det var dagens bidrag til lagelørdag, håper du kommer innom neste lørdag også! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar