lørdag 13. desember 2014

Hjemmelaget Julepynt

Hjemme i stua vår er plastikkjuletreet oppe. Når man ikke skal feire jul hjemme hos seg selv synes jeg det er koselig å sette opp juletreet helt i starten av desember - også er det jo veldig praktisk med plastikk da. Og da trenger man jo julepynt, så idag skal jeg vise dere hvordan man kan pynte julekuler. Denne ideen fikk jeg av en av leserne her på bloggen. Hun sendte meg noen bilder og spurte om jeg ville prøve meg på noe sånt, og det ville jeg jo selvfølgelig! Og med det vil jeg også oppmuntre dere til å sende meg en melding dersom det er noe dere ønsker at jeg skal lage og vise frem :) Men tilbake til julepynten. Jeg skal vise dere noen forskjellige metoder, og til alle sammen trenger du gjennomsiktige julekuler. Jeg har kjøpt de små på Rusta og de store på Upstairs, men de selger også på Panduro. 

1. Bilde



Du trenger en stor julekule, med mindre du vil skirve ut veldig små bilder, saks, lim og et bilde du har printa ut. Jeg har bare skrevet ut noe enkelt for å vise prinsippet - men vær kreativ! Kanskje et bilde av deg sammen med noen du er glad i?



Klipp små snitt rundt hele bildet, dette er for å få det til å legge seg penere rundt kula - for den har jo en helt rund overflate. Deretter er det bare å lime det på kula, knyte en sløyfe og henge opp i treet :)




Du kan også skrive ut og lime på bokstaver, slik som dette:




Denne metoden er på en måte bare en basic, også kan dere bruke alle de andre metodene under til å pynte rundt kula slik dere vil - med mindre dere bare vil ha den helt enkel med et bilde da :)

2: Negllakkfyll



For denne metoden kan det være lurt å bruke små kuler, hvis ikke går det veldig mye negllakk. Det er egentlig så enkelt som at du heller negllakk i kula, og snur den rundt slik at den dekker innsiden.





Så kan du la det bare være farge i bunn og gjennomsiktig i toppen eller heldekka farge, også kan du jo leke deg med forskjellige farger også.







3: Malingsfyll



Her trenger du litt vann, tannpirker, maling og liten eller stor julekule. Prinsippet er akkurat det samme som med negllakken, men før du har i malingen må du tynne den litt ut med vann.



Så er det bare å helle oppi, og vende den rundt til alt er dekt.




Så må den stå på hodet så det overflødige kan komme ut, kan være lurt å sette den i en liten kopp dersom du er mye til overs. Så er det bare å pynte den med bånd, og kanskje litt dymo?


Jeg har brukt samme metode på denne store julekula, og pynta med et enkelt klistremerke :)




4: Sukkerfyll


Her trenger du eggehvitte og sukker, og eventuelt litt bånd og lim hvis du vil pynte den litt.

Her følger jeg akkurat samme prinsipp som på sukkerlyktene jeg lagde for et par uker siden. Ha en eggehvitte i kula, rist rundt og hell ut det overflødige. Ha i sukkeret og rist det rundt, hell ut resten.

Jeg pynta med litt bånd, men den er veldig fin helt enkel også :)


Jeg ble helt hekta på å pynte julekuler - og det var så koselig å ha helt unike julekuler på treet. Så jeg tura og kjøpte en haug til med julekuler - og pynta enda fler:



Det var dagens bidrag til lagelørdag - håper det ga litt inspirasjon til julepynten! Kom gjerne innom neste lørdag også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar