lørdag 20. desember 2014

Mønster til Kjærestevott

Jeg synes det er veldig koselig å gå tur med min kjære. Men nå som vinterkulda virkelig har kommet på banen blir det litt kaldt å holde hender. Da er en kjærestevott rett og slett helt perfekt! Da kan man leie inni votten. Jeg har derfor sydd meg en slik. Jeg har ikke sydd tilhørende enkeltvotter fordi vi har så mange votter allerede, så kan bare ta med oss en hver av dem. Men hvis du vil ha det finner du sikkert et mønster på det på nettet, så kan du sy matchende enkeltvotter. Slik ser en kjærestevott ut:



Jeg har laget mitt eget mønster på denne, og det skal du få lov til å laste ned helt gratis :) Lagre bildet under, og skriv ut. For å få riktig størrelse på votten må du sjekke at firkanten nede i høyre hjørne er 2x2 cm - hvis den er litt feil - prøv å krysse av i boksen for "tilpass til side" når du skriver ut :)


Som du ser er det noen kommentarer på mønsteret her. For det første skal du forlenge den øverste delen 10 cm - der hvor hånda skal inn. Du skal også klippe på en fold, det ferdig klipte stykket skal ha samme form som den ferdige votten. Så den skrå delen skal altså legges på folden på stoffet, slik at du får et stort rom og to rektangler.

For å lage en slik trenger du et hovedstoff og et for - jeg har brukt vanlig bomullsstoff utenpå og polarfleece inni, begge kjøpt på Stoff og Stil. Og de ble kjempe gode og varme. Klipp ut mønsteret to ganger for begge stoffene. 

Jeg har dessverre ikke noen bilder underveis fra prosessen, men skal prøve så godt jeg kan og forklare - også er det bare å spørre hvis noe er uklart! Jeg skal passe på å ta bilder av prosessen neste gang jeg syr en slik :)

Sy sammen hovedstoff rette mot rette og vreng det rundt slik at retten kommer ut. Sy foret rette mot rette, men ikke vreng det tilbake - legg det heller inni hovedstoff-votten slik at vrangsidene er mot hverandre. Så bretter du inn kantene der hvor man tar inn hånda både på hovedstoff og for - og syr det igjen. Også kan du sy på noe blonder hvis du vil det :) Det er også veldig fint å applikere på noe, feks et hjerte, på hovedstoffet før du syr det sammen. 


Håper det var forståelig - og som sagt, det er bare å spørre hvis noe er uklart!! 


Det var dagens bidrag til lagelørdag, kom gjerne innom neste lørdag for mer. GOD JUL SÅ LENGE!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar