lørdag 22. mars 2014

Fakkelstake i Betong

Tidligere har jeg lovet at det skulle komme flere innlegg med betong utover, siden vi blanda 40 kg betong til julegaver. I dag skal jeg vise dere hvordan man kan lage fakkelstaker, som kan pryde inngangspartiet :) 


Dette trenger du:
Betongblanding
Bøtte
Røreredskap
Vekt
Litermål
Støperør 
Fakkelboks
Mykplast 1.5 l flaske
Gaffatape
Formgummi
Formolje
Engangshansker

Først må du lage formene du skal støpe i, jeg sagde et slikt rør i 4. Deretter la jeg det på litt papp, tegnet og klipte ut en sirkel. 


Den lille sirkelen pensla jeg 5 lag med formgummi og lot det tørke, formgummi får du tak i her på Panduro. Deretter teiper du denne sirkelen fast i røret.


Så finner du frem en flaske, og klipper av toppen.



Så må du smøre formen og flaska GODT med formolje, så plasserer du flaska oppi. 


Deretter er det bare å fylle på med betong. Ta på hanskene, sementen er veldig basisk - så du blir ganske tørr på hendene. Det kommer litt an på hvor mye betong du trenger etter hvor stor form du har. Jeg brukte ca 6 kg betong og blandet med vann etter det som stod på pakken.


Når formen er fylt rister du litt på den slik at betongen flyter utover. Hvis du vil ha et veldig jevnt utseende må du riste den en del. Da vi støpte på bygglaben brukte vi vibrasjonsbord for å få det helt ut. Jeg tenkte på at det hadde gått an å sette på sentrifuge på vaskemaskina, og sette formen oppå. Men ikke rist den for mye, da kan den separere. Jeg valgte å bare gjøre det for hånd, synes luftboblene bare er stilige :) Deretter la vi i en fakkel som vi presset ned. 



Vi gaffa rundt fakkelen i håp om at den ikke skulle bli helt ødelagt. Men den satt så godt fast at den måtte ødelegges uansett. Vi hadde visst kjøpt den minste typen, men det kan være lurt å bruke en litt større som "mal" slik at du får plass. Vi måtte nemlig pusse den ene ganske mye for å få pressa fakkelen nedi når den var ferdig ;)

Så må den stå i formen sin i et døgn, betongen blir sterkest hvis den får herde ved ca 20 grader det første døgnet, og deretter kan den gjerne stå litt kaldt en stund.

Så er det bare å ta den ut av formen - det kan være VELDIG vanskelig. Vi endte opp med å sette hele i en bøtte med vann i en halvtimes tid - da er det bare å dra av pappen.

Så kan du pynte den slik du vil, jeg tok litt hamp rundt i en sløyfe.


Denne står og pynter opp hos svigers. 



Det var dagens innlegg - kom gjerne innom neste lørdag også!





 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar