lørdag 15. mars 2014

Pi-Pai-Pops og Pi-kake

Jeg feira bursdagen min igår, og siden det var selveste pi-dagen, dato 3/14 på amerikansk skrivemåte, følte jeg behovet for å gi pi litt oppmerksomhet også. Jeg lagde derfor Pi-Pai-Pops og Pi-kake og skal nå vise dere hvordan dere kan gjøre det samme.

Først tar vi pai-popsene.

Først må du lage en paideig, og bestemme deg for fyll. Jeg ville ha eggekrem og bær, og fulgte derfor denne oppskriften både på paideigen og eggekremen. Det er forresten lurt å bruke ekte smør til paideigen, og ikke melange - for da blir den ikke så smuldrete når den er stekt.

Kjevle ut deigen så tynt du kan, jeg fikk den ikke tynn nok fordi den bare seig tilbake. Så mitt tips er så kjevle den så tynn du klarer, legge den i fryseren i 10 minutter og kjevle videre - da siger den ikke så mye. Så finner du noe rundt i den størrelsen du vil at den ferdige paien skal være, og kutter ut sirkler. Jeg brukte en sirkelkutter, men du kan bruke et glass eller noe annet dersom du ikke har det.


Så legger du halvparten av sirklene på et brett, og presser cakepop-pinner ned i dem. 


Du vil ha litt restedeig igjen, og med den kan du skjære ut pi-symboler. Jeg satte inn symbolet i word og skrev det ut, klipte rundt, la det på paien og skjærte rundt. Her er det også lurt å ha fryst paideig, av samme grunn som sist - den siger veldig sammen og er vanskelig å håndtere når den er romtemperert. Jeg fant ut at det letteste var å skjære ut firkanter og fryse de ned, for deretter å kutte ut en og en.


Du kan også ha 3,14 på noen - men jeg valgte bare å bruke symbolet.

Så pensler du litt eggehvite på en sirkel, legger pi oppå og pensler over pi igjen. Da setter den seg både fast, og får fin gylden farge.


Så fyller du med det du vil ha i midten av de sirklene som har pinne i seg, legger delen med pi over og bruker en gaffel for å trykke de sammen rundt hele.


Som du kanskje ser overfylte jeg kanskje litt (?), ooops


Men etter å ha fjernet en del av fyllet ordnet det seg allikevel.


Så steker du de på 200 grader i 10-12 minutter eller til de er gyldne i kantene.



Jeg hadde en del eggekrem igjen da jeg var ferdig, så da lagde jeg et sukkerbrød i en firkantet kakeform som er 25x35 cm. Så printet jeg ut en ny pi, i skriftstørrelse 1150 - som passer perfekt for denne kakeformen og skjærte ut. Så delte jeg den i to, la eggekrem imellom, pisket krem rundt og litt pynt på toppen. Slik ble det:


Håper dere hadde en fin pi-dag i går, og at dere har en strålende helg videre :) Titt gjerne innom neste lørdag også :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar